Denne hjemmeside handler om hvordan Viborg Kommunes Borgmester Ulrik Wilbek og det samlede byråd tilsidesætter, som den øverste myndighed i Viborg Kommune tilsidesætter deres ansvar efter Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §2, samt deres ansatte på børneområdet i sammenarbejder med andre offentlige myndigheder tilsidesætter alle lovene og retssikkerheden i Danmark.
§ 2.
Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (Familieretshuset og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.
Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.
Stk. 3. Social- og indenrigsministeren bestemmer, på beskæftigelsesområdet efter forhandling med beskæftigelsesministeren og på ældreområdet efter forhandling med sundheds- og ældreministeren, hvilke sager denne lov helt eller delvis skal gælde for.
§ 10.
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Viborg Kommune B&U afdeling indhentede aldrig information for deres sagsbehandleres udtalelser for at kunne belyse sagen korrekt.
Ina Dahl meddeler i hendes undskyldning over for faderen, da der ikke tidligere har været afholdt underretnings samtale med familien, så er hverken moderen eller faderen partshørt i forhold til underretningerne
Ligeledes er forældrene ikke partshørt i forhold til den udtalelse der afgives telefonisk den 17. september 2018 til Statsforvaltningen.
Den manglende partshøring er en fejl fra Familieafdelingen side og er beklagelig.
Ankestyrelsen kom den 5. maj 2021 med en afgørelse hvor resultatet er:
Vi vurderer i den forbindelse, at de oplysninger, du ønsker berigtiget, ikke er udtryk for fakta,
men for subjektive synspunkter afgivet af din tidligere ægtefælle.
Hvad er afgørende for resultatet
Du har bedt om, at vi retter oplysningen om, at du, ifølge din tidligere ægtefælle, har begået seksuelle overgreb på eller haft en grænseoverskridende seksuel adfærd over for hende, også når jeres datter har været til stede.
Du ønsker oplysningerne rettet, så det i stedet fremgår, at oplysningerne ikke er rigtige.
Vi er opmærksomme på, at du som begrundelse for anmodningen om berigtigelse har anført, at det, din tidligere ægtefælle har sagt, er injurie, og at politiet ikke rejste en sag på baggrund af hendes oplysninger. Du mener, at myndighederne stadig lægger vægt på din tidligere ægtefælle oplysninger
om, at du har begået seksuelle overgreb på eller haft en grænseoverskridende seksuel adfærd over for hende, også når jeres datter har været til stede. Du har derfor fortsat ikke fået fastsat samvær med din datter.
Vi er også opmærksomme på, at det fremgår af sagen, at Midt- og Vestjyllands Politi den 18. december 2018 har svaret dig på en anmodning om aktindsigt. Politiet har i samme brev bemærket, at anmeldelser foretaget af din tidligere ægtefælle er blevet henlagt den august 2018.
Ovenstående kan imidlertid ikke føre til en anden vurdering, da oplysningen, der ønskes berigtiget, har karakter af et subjektivt synspunkt. Som anført ovenfor noterer vi på de nævnte sager, at du er uenig i det subjektive synspunkt.
Socialminister, Astrid Krags meddelelse om at en person skal parthøres eller ikke.
Ministeren var stillet spørgsmål om Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §10 var opfyldt når en person ikke er partshørt.
Der spørges dernæst til i hvilke tilfælde, det, efter forvaltningslovens § 19, ombudsmandspraksis og det forvaltningsretlige officialprincip, er muligt at
undlade partshøring, herunder om det er muligt i forbindelse med en midlertidig afgørelse.
Reglerne om partshøring i sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, findes i forvaltningslovens kapitel 5 (§§ 19-21).
Forvaltningslovens § 19, stk. 1, bestemmer, at hvis en part ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, må myndigheden ikke træffe afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne mv. og givet parten lejlighed til at fremkomme med en udtalelse.
Det gælder dog kun, hvis oplysningerne mv. er til ugunst for parten og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
Forvaltningslovens § 21, stk. 1, bestemmer, at en part i en sag på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan forlange, at sagens afgørelse udsættes,
indtil parten har afgivet en udtalelse til sagen. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen.
Efter forvaltningslovens § 21, stk. 2, gælder der flere undtagelser til stk. 1.
Hovedreglen om partens ret til at afgive en udtalelse gælder således eksempelvis ikke, hvis partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes,
findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse (§ 21, stk. 2, nr. 2).
Som det fremgår er der således en række situationer, hvor partshøring konkret vil kunne undlades i afgørelsessager. Dette gælder også midlertidige
afgørelser.
Officialprincippet er et grundlæggende princip i forvaltningsretten.
Officialprincippet indebærer, at en myndighed, som skal træffe en afgørelse, har pligt til at sikre sig, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden myndigheden træffer sin afgørelse.
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst, beror på en konkret vurdering, hvor myndigheden må sikre sig, at der er det fornødne grundlag for at kunne træffe
en materielt korrekt afgørelse. En sag kan godt være tilstrækkeligt oplyst, selv om der ikke er foretaget partshøring.
Afslutningsvis bemærkes, at der ved lov kan være fastsat regler om sagsbehandlingen for bestemte sagstyper – herunder regler der fraviger
officialprincippet og forvaltningslovens regler om partshøring.
Derfor er overtrædelse af følgende i sagen.
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §10
Lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter §10
Folketingets Ombudsmands Officialprincippet
Folketingets Ombudsmands Parthørings
Forvaltningslovens §19
Forvaltningslovens §28
Vejledning om registreredes rettigheder kapitel 16, 17 18 og 19 fra Datatilsynet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
Den Europæiske charter om grundlæggende rettigheder
EU’s Charter artikel 1, Den menneskelige værdighed
EU’s Charter artikel 4, Forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
EU’s Charter artikel 6, Ret til frihed og sikkerhed
EU’s Charter artikel 7, Respekt for privatliv og familieliv
EU’s Charter artikel 8, Beskyttelse af personoplysninger
EU’s Charter artikel 20, Lighed for loven
EU’s Charter artikel 21, Ikke-forskelsbehandling
EU’s Charter artikel 24, Børns rettigheder
EU’s Charter artikel 41, Ret til god forvaltning
EU’s Charter artikel 47, Adgang til effektive retsmidler og til en upartisk domstol
EU’s Charter artikel 48, Uskyldsformodning og ret til et forsvar
EU’s Menneskerettighedskonvention eller Lov om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 3, Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 6, Ret til retfærdig rettergang
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 7, Ingen straf uden retsregel
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 8, Ret til respekt for privatliv og familieliv
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 14, Forbud mod diskriminering
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 17, Forbud mod misbrug af rettigheder
FN’s Børnekonvention,
Bekendtgørelse af FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder.
FN’s Børnekonvention artikel 9: Børn må ikke skilles fra deres forældre, medmindre forældrene ikke passer børnene ordentligt.
FN’s Børnekonvention artikel 16: Alle børn har ret til privatliv. Loven skal beskytte børns privatliv, familie, hjem
FN’s Børnekonvention artikel 19: Regeringen skal beskytte børn mod vold, overgreb og omsorgssvigt begået af mennesker, der har med børnene at gøre.
FN’s TORTUR KONVENTION
FN’s konvention af 10. december 1984 mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
Artikel 1
I denne konvention betyder udtrykket »tortur« enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller mental, bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en tilståelse fra denne eller en trediemand, at straffe ham for en handling, som han selv eller en trediemand har begået eller mistænkes for at have begået, eller at skræmme eller lægge tvang på ham eller en trediemand, eller af nogen grund baseret på nogen form for forskelsbehandling, når en sådan smerte eller lidelse påføres af eller på opfordring af en offentlig ansat eller en anden person, der virker i embedsmedfør eller med en sådan persons samtykke eller indvilligelse. Smerte eller lidelse, der alene er en naturlig eller tilfældig følge eller del af lovlige sanktioner, er ikke omfattet.
Artikel 2
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 10
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 16
Denne hjemmeside handler om hvordan Viborg Kommunes Borgmester Ulrik Wilbek og det samlede byråd tilsidesætter, som den øverste myndighed i Viborg Kommune tilsidesætter deres ansvar efter Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §2, samt deres ansatte på børneområdet i sammenarbejder med andre offentlige myndigheder tilsidesætter alle lovene og retssikkerheden i Danmark.
§ 2.
Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (Familieretshuset og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.
Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.
Stk. 3. Social- og indenrigsministeren bestemmer, på beskæftigelsesområdet efter forhandling med beskæftigelsesministeren og på ældreområdet efter forhandling med sundheds- og ældreministeren, hvilke sager denne lov helt eller delvis skal gælde for.
§ 10.
Myndigheden har ansvaret for, at sager, der behandles efter denne lov, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse.
Viborg Kommune B&U afdeling indhentede aldrig information for deres sagsbehandleres udtalelser for at kunne belyse sagen korrekt.
Ina Dahl meddeler i hendes undskyldning over for faderen, da der ikke tidligere har været afholdt underretnings samtale med familien, så er hverken moderen eller faderen partshørt i forhold til underretningerne
Ligeledes er forældrene ikke partshørt i forhold til den udtalelse der afgives telefonisk den 17. september 2018 til Statsforvaltningen.
Den manglende partshøring er en fejl fra Familieafdelingen side og er beklagelig.
Ankestyrelsen kom den 5. maj 2021 med en afgørelse hvor resultatet er:
Vi vurderer i den forbindelse, at de oplysninger, du ønsker berigtiget, ikke er udtryk for fakta,
men for subjektive synspunkter afgivet af din tidligere ægtefælle.
Hvad er afgørende for resultatet
Du har bedt om, at vi retter oplysningen om, at du, ifølge din tidligere ægtefælle, har begået seksuelle overgreb på eller haft en grænseoverskridende seksuel adfærd over for hende, også når jeres datter har været til stede.
Du ønsker oplysningerne rettet, så det i stedet fremgår, at oplysningerne ikke er rigtige.
Vi er opmærksomme på, at du som begrundelse for anmodningen om berigtigelse har anført, at det, din tidligere ægtefælle har sagt, er injurie, og at politiet ikke rejste en sag på baggrund af hendes oplysninger. Du mener, at myndighederne stadig lægger vægt på din tidligere ægtefælle oplysninger
om, at du har begået seksuelle overgreb på eller haft en grænseoverskridende seksuel adfærd over for hende, også når jeres datter har været til stede. Du har derfor fortsat ikke fået fastsat samvær med din datter.
Vi er også opmærksomme på, at det fremgår af sagen, at Midt- og Vestjyllands Politi den 18. december 2018 har svaret dig på en anmodning om aktindsigt. Politiet har i samme brev bemærket, at anmeldelser foretaget af din tidligere ægtefælle er blevet henlagt den august 2018.
Ovenstående kan imidlertid ikke føre til en anden vurdering, da oplysningen, der ønskes berigtiget, har karakter af et subjektivt synspunkt. Som anført ovenfor noterer vi på de nævnte sager, at du er uenig i det subjektive synspunkt.
Socialminister, Astrid Krags meddelelse om at en person skal parthøres eller ikke.
Ministeren var stillet spørgsmål om Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §10 var opfyldt når en person ikke er partshørt.
Der spørges dernæst til i hvilke tilfælde, det, efter forvaltningslovens § 19, ombudsmandspraksis og det forvaltningsretlige officialprincip, er muligt at
undlade partshøring, herunder om det er muligt i forbindelse med en midlertidig afgørelse.
Reglerne om partshøring i sager, hvor der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, findes i forvaltningslovens kapitel 5 (§§ 19-21).
Forvaltningslovens § 19, stk. 1, bestemmer, at hvis en part ikke kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, må myndigheden ikke træffe afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne mv. og givet parten lejlighed til at fremkomme med en udtalelse.
Det gælder dog kun, hvis oplysningerne mv. er til ugunst for parten og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
Forvaltningslovens § 21, stk. 1, bestemmer, at en part i en sag på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan forlange, at sagens afgørelse udsættes,
indtil parten har afgivet en udtalelse til sagen. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelse af udtalelsen.
Efter forvaltningslovens § 21, stk. 2, gælder der flere undtagelser til stk. 1.
Hovedreglen om partens ret til at afgive en udtalelse gælder således eksempelvis ikke, hvis partens interesse i, at sagens afgørelse udsættes,
findes at burde vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, der taler imod en sådan udsættelse (§ 21, stk. 2, nr. 2).
Som det fremgår er der således en række situationer, hvor partshøring konkret vil kunne undlades i afgørelsessager. Dette gælder også midlertidige
afgørelser.
Officialprincippet er et grundlæggende princip i forvaltningsretten.
Officialprincippet indebærer, at en myndighed, som skal træffe en afgørelse, har pligt til at sikre sig, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden myndigheden træffer sin afgørelse.
Om en sag er tilstrækkeligt oplyst, beror på en konkret vurdering, hvor myndigheden må sikre sig, at der er det fornødne grundlag for at kunne træffe
en materielt korrekt afgørelse. En sag kan godt være tilstrækkeligt oplyst, selv om der ikke er foretaget partshøring.
Afslutningsvis bemærkes, at der ved lov kan være fastsat regler om sagsbehandlingen for bestemte sagstyper – herunder regler der fraviger
officialprincippet og forvaltningslovens regler om partshøring.
Derfor er overtrædelse af følgende i sagen.
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §10
Lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter §10
Folketingets Ombudsmands Officialprincippet
Folketingets Ombudsmands Parthørings
Forvaltningslovens §19
Forvaltningslovens §28
Vejledning om registreredes rettigheder kapitel 16, 17 18 og 19 fra Datatilsynet
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
Den Europæiske charter om grundlæggende rettigheder
EU’s Charter artikel 1, Den menneskelige værdighed
EU’s Charter artikel 4, Forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
EU’s Charter artikel 6, Ret til frihed og sikkerhed
EU’s Charter artikel 7, Respekt for privatliv og familieliv
EU’s Charter artikel 8, Beskyttelse af personoplysninger
EU’s Charter artikel 20, Lighed for loven
EU’s Charter artikel 21, Ikke-forskelsbehandling
EU’s Charter artikel 24, Børns rettigheder
EU’s Charter artikel 41, Ret til god forvaltning
EU’s Charter artikel 47, Adgang til effektive retsmidler og til en upartisk domstol
EU’s Charter artikel 48, Uskyldsformodning og ret til et forsvar
EU’s Menneskerettighedskonvention eller Lov om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 3, Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 6, Ret til retfærdig rettergang
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 7, Ingen straf uden retsregel
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 8, Ret til respekt for privatliv og familieliv
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 14, Forbud mod diskriminering
EU’s Menneskerettighedskonvention artikel 17, Forbud mod misbrug af rettigheder
FN’s Børnekonvention,
Bekendtgørelse af FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder.
FN’s Børnekonvention artikel 9: Børn må ikke skilles fra deres forældre, medmindre forældrene ikke passer børnene ordentligt.
FN’s Børnekonvention artikel 16: Alle børn har ret til privatliv. Loven skal beskytte børns privatliv, familie, hjem
FN’s Børnekonvention artikel 19: Regeringen skal beskytte børn mod vold, overgreb og omsorgssvigt begået af mennesker, der har med børnene at gøre.
FN’s TORTUR KONVENTION
FN’s konvention af 10. december 1984 mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf
Artikel 1
I denne konvention betyder udtrykket »tortur« enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller mental, bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en tilståelse fra denne eller en trediemand, at straffe ham for en handling, som han selv eller en trediemand har begået eller mistænkes for at have begået, eller at skræmme eller lægge tvang på ham eller en trediemand, eller af nogen grund baseret på nogen form for forskelsbehandling, når en sådan smerte eller lidelse påføres af eller på opfordring af en offentlig ansat eller en anden person, der virker i embedsmedfør eller med en sådan persons samtykke eller indvilligelse. Smerte eller lidelse, der alene er en naturlig eller tilfældig følge eller del af lovlige sanktioner, er ikke omfattet.
Artikel 2
Artikel 5
Artikel 6
Artikel 7
Artikel 10
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 16